Okrągłe ekrany na ekspozycjach, mimo, iż nie są nowością na rynku, wciąż pozostają ciekawym elementem wystaw. Czy warto zastosować taki wyświetlacz na projektowanej ekspozycji muzealnej? Zapraszam do lektury.
Okrągłe a prostokątne interfejsy
Proces projektowania okrągłych interfejsów znacząco różni się od klasycznych prostokątnych aplikacji. Może to być zaletą i jednocześnie wadą dla zastosowań w wystawiennictwie. Z jednej strony okrągłe aplikacje pozwalają stworzyć ciekawą i wyjątkową stylistykę, z drugiej zaś, znacząco ograniczają przestrzeń na treści merytoryczne.
Na klasycznym prostokątnym ekranie elementy aplikacji ułożone są na siatce linii równoległych do krawędzi ekranu. Jak zapewne się domyślasz, w okrągłej aplikacji nie ma możliwości wykorzystania takiej siatki. Prostokątne elementy (np. pola tekstowe) są mocno ograniczone przez kształt ekranu, a materiał fotograficzny musi być precyzyjnie kadrowany, by wpasować się w okrągły format.
Efektem takiego zabiegu jest znaczące ograniczenie miejsca na treści merytoryczne na rzecz estetyki samej aplikacji. Oznacza to mniej miejsca na teksty, mniejsze zdjęcia oraz potencjalne trudności z wyświetlaniem filmów pełnoekranowych.
Z drugiej strony, okrągły layout aplikacji stwarza konieczność zaprojektowania mocno indywidualnych rozwiązań, które mogą być kluczowym – niezwykle atrakcyjnym – punktem całej ekspozycji.
Okrągły interfejs atrakcją samą w sobie
Zdecydowanie uważam, że warto rozważyć umieszczenie na wystawie okrągłego wyświetlacza. Należy przy tym jednak pamiętać, że będzie to głównie przyciągający wzrok gadżet. Pamiętaj zatem o tym, aby nie planować umieszczania tam znaczących treści merytorycznych, gdyż uwaga odbiorcy będzie skupiona raczej na aspekcie wizualnym stanowiska niż contentowym.
Doskonałym przykładem zastosowania takich ekranów jest odnowiony w 2018 r. Dom Mikołaja Kopernika w Toruniu. Tuż przy wejściu do muzeum goście mają do dyspozycji aż cztery monitory tego typu. Stanowisko robi naprawdę imponujące wrażenie. Dowiedz się więcej o tej realizacji.