Blog

WITAJ W ŚWIECIE TOUCAN SYSTEMS

Okrągłe interfejsy aplikacji – Hot or Not?

Okrągłe ekrany na ekspozycjach, mimo, iż nie są nowością na rynku, wciąż pozostają ciekawym elementem wystaw. Czy warto zastosować taki wyświetlacz na projektowanej ekspozycji muzealnej? Zapraszam do lektury.

Okrągłe a prostokątne interfejsy

Proces projektowania okrągłych interfejsów znacząco różni się od klasycznych prostokątnych aplikacji. Może to być zaletą i jednocześnie wadą dla zastosowań w wystawiennictwie. Z jednej strony okrągłe aplikacje pozwalają stworzyć ciekawą i wyjątkową stylistykę, z drugiej zaś, znacząco ograniczają przestrzeń na treści merytoryczne.

Na klasycznym prostokątnym ekranie elementy aplikacji ułożone są na siatce linii równoległych do krawędzi ekranu. Jak zapewne się domyślasz, w okrągłej aplikacji nie ma możliwości wykorzystania takiej siatki. Prostokątne elementy (np. pola tekstowe) są mocno ograniczone przez kształt ekranu, a materiał fotograficzny musi być precyzyjnie kadrowany, by wpasować się w okrągły format.

Efektem takiego zabiegu jest znaczące ograniczenie miejsca na treści merytoryczne na rzecz estetyki samej aplikacji. Oznacza to mniej miejsca na teksty, mniejsze zdjęcia oraz potencjalne trudności z wyświetlaniem filmów pełnoekranowych.

Z drugiej strony, okrągły layout aplikacji stwarza konieczność zaprojektowania mocno indywidualnych rozwiązań, które mogą być kluczowym – niezwykle atrakcyjnym – punktem całej ekspozycji.

Okrągły interfejs atrakcją samą w sobie

Zdecydowanie uważam, że warto rozważyć umieszczenie na wystawie okrągłego wyświetlacza. Należy przy tym jednak pamiętać, że będzie to głównie przyciągający wzrok gadżet. Pamiętaj zatem o tym, aby nie planować umieszczania tam znaczących treści merytorycznych, gdyż uwaga odbiorcy będzie skupiona raczej na aspekcie wizualnym stanowiska niż contentowym.

Doskonałym przykładem zastosowania takich ekranów jest odnowiony w 2018 r. Dom Mikołaja Kopernika w Toruniu. Tuż przy wejściu do muzeum goście mają do dyspozycji aż cztery monitory tego typu. Stanowisko robi naprawdę imponujące wrażenie. Dowiedz się więcej o tej realizacji.

ŁUKASZ RATAJCZYK

Art Director