Nie trzeba przekonywać, że aplikacje multimedialne na wystawach uatrakcyjniają odbiór informacji i wiedzy oraz ułatwiają jej przyswojenie. Dzieje się tak, ponieważ interakcje z eksponatami budzą większe zainteresowanie niż tradycyjne eksponaty muzealne. Jak wygląda proces tworzenia takich multimediów? W tym artykule omówimy etapy tworzenia aplikacji multimedialnych.
Każde interaktywne stanowisko składa się z trzech podstawowych elementów: urządzenia multimedialnego, treści (kontentu) i programu komputerowego, który tę treść prezentuje i nią zarządza. Dobór odpowiedniego sprzętu to dopiero połowa sukcesu. Aby w pełni wykorzystać jego możliwości, kluczowe jest opracowanie odpowiednich aplikacji oraz angażujących multimediów.
Poniżej w kilku krokach przedstawiam proces tworzenia takich aplikacji – na podstawie moich doświadczeń jako kierownika ds. projektu oraz kontentu. Na potrzeby tego artykułu schemat zostaje uproszczony – chcę jedynie zwrócić Twoją uwagę na całokształt procesu i jego poszczególne etapy, bez nadmiernego wnikania w szczegóły.
Proces tworzenia aplikacji na multimedialne stanowiska
Etap 1: Projektowanie struktury i stylu graficznego aplikacji
W pierwszej kolejności powstaje kompleksowy opis działania aplikacji oraz propozycja stylu graficznego. Na podstawie założeń i przygotowanego opisu przygotowywana jest funkcjonalna makieta aplikacji. Na tym etapie powstaje całościowa koncepcja aplikacji – z uwzględnieniem wszelkich interakcji.
Etap 2: Tworzenie treści
Kolejnym etapem prac jest opracowanie treści merytorycznych. Jest to ważna i wymagająca rzetelnego podejścia faza – to od niej zależy poziom merytoryczny danego stanowiska. Faza ta standardowo obejmuje poszukiwanie materiałów źródłowych, przygotowanie tekstów oraz ich redakcję.
Dobrą praktyką (którą my osobiście uwielbiamy) jest współpraca z zewnętrznymi ekspertami, którzy sprawdzają scenariusze pod kątem merytoryki. Każdy z nich specjalizuje się w innej tematyce, dlatego jesteśmy w stanie stworzyć kontent dla różnych dziedzin wiedzy.
Kontent to nie tylko teksty, które zwiedzający czytają podczas korzystania z aplikacji. To również scenariusze i storyboardy wszelkiego rodzaju animacji – dokładnie opisujące, co dzieje się na ekranie, jak długo trwa narracja i jak brzmi jej treść.
Bardzo często na ekspozycjach multimedia są dostępne nie tylko w naszym ojczystym języku. Jeśli jest taka potrzeba, na tym etapie dochodzi również do realizacji tłumaczeń opracowanych treści.
Etap 3: Prace programistyczne
Podczas gdy zespół kontentu oraz zespół graficzny zajmują się opracowaniem treści, dział developerów prowadzi prace programistyczne. Zespół IT zajmuje się pisaniem aplikacji – czyli programu, który pozwoli zwiedzającym na interakcję ze stanowiskiem. Powstaje interaktywne rozwiązanie IT w myśl opracowanej szaty graficznej oraz zgodnie z merytoryką danego stanowiska.
Etap 4: Wypełnienie aplikacji treściami (CMS)
Powstały szkielet aplikacji jest gotowy na uzupełnienie treściami. Tu szczególnie zwracam uwagę na narzędzie do zarządzania kontentem – tzw. CMS (z ang. Content Management System). Ważne, aby już na etapie samego projektowania uwzględnić jego wdrożenie (może być to w połączeniu z systemem do zarządzania ekspozycją – na przykładzie Toucan Nest). Takie rozwiązanie znacznie usprawni prace przy późniejszych zmianach treści aplikacji – i w razie potrzeby pozwoli na szybką ich wymianę nawet po zainstalowaniu aplikacji na ekspozycji.
Etap 5: Testy i wdrożenie na stanowiskach ekspozycji
Budowa aplikacji wiąże się z ciągłym procesem testowania. Na bieżąco weryfikowana jest prawidłowość ich działania, niezawodność oraz zgodność z założeniami. Aplikacje przechodzą skrupulatną kontrolę jakości zanim zostaną zaimplementowane na docelowym stanowisku. Po testach przychodzi pora na wdrożenie. Interaktywne aplikacje zostają wgrane na stanowiska ekspozycji, gdzie odtąd mogą służyć zwiedzającym.