Blog

WITAJ W ŚWIECIE TOUCAN SYSTEMS

CMS – co to takiego i do czego może się przydać?

Schemat ilustrujący definicję CMS

CMS – System Zarządzania Treścią (ang. Content Management System) – to aplikacja, dzięki której w łatwy sposób można tworzyć, edytować i publikować treści multimedialne, mające zastosowanie w aplikacjach interaktywnych w nowoczesnych muzeach.

Rodzaje CMS

W zależności od potrzeb, systemy zarządzania kontentem mogą służyć do nadzorowania dokumentacji, zasobów cyfrowych i wiedzy. Dzięki nim można również w łatwy sposób zarządzać obiegiem treści, a także tworzyć kontent na strony internetowe, m.in. blogi i sklepy on-line.

Dostępne są zarówno darmowe CMS-y, jak i komercyjne – bardziej skomplikowane i pozwalające na większą dowolność ustawień.

W zależności od sposobu dostarczania stron do użytkowników, systemy zarządzania treścią dzielą się na:

  • CMS-y w pełni dynamiczne – żądane dokumenty są generowane za każdym razem, gdy są wywoływane (szablony i treść są łączone i wyświetlane dopiero po ich wywołaniu). Zaletą takich systemów jest fakt, że wyświetlane treści zawsze są aktualne. Wadą – że zużywają bardzo dużo mocy obliczeniowej;
  • CMS-y statyczne – strony internetowe (złożone z szablonów zintegrowanych z treściami) przechowywane są w postaci statycznego pliku w systemie plików/bazie danych;
  • CMS-y hybrydowe – w takich systemach strony generowane są z połączonych elementów statycznych (takich, które nie podlegają ciągłym zmianom) i dynamicznych (szybko się zmieniających, jak na przykład spersonalizowane treści lub ceny w sklepie on-line);
  • CMS-y półstatyczne – treści przechowywane są w wygenerowanych plikach i wysyłane po wywołaniu przez użytkownika.

Korzyści z używania CMS

Jedną z najważniejszych zalet korzystania z CMS jest fakt, że aplikacja jest dostępna zdalnie, więc każdy użytkownik może pracować na swoim urządzeniu. Dodatkowo, nad treściami może pracować jednocześnie wiele osób. CMS-y są również niezależne od rodzaju systemu operacyjnego, więc nie wymagają od użytkowników instalowania dodatkowego oprogramowania.

Prawidłowy przepływ pracy zapewniony jest przez przypisanie ról użytkownikom w zależności od typu treści, nad jakimi pracują (np. grafik, redaktor). Różnym użytkownikom można też przypisać inne poziomy uprawnień – tak, aby np. redaktor mógł wprowadzać treści, ale prawa do publikacji miał jedynie administrator. Liczba i zakres uprawnień dla poszczególnych ról uzależnione są od potrzeb konkretnego systemu.

Obsługa CMS nie wymaga od użytkowników umiejętności programowania. Dzięki temu, że szablony graficzne, tzw. „skórki”, są oddzielone od treści, redaktorzy nie muszą się martwić o ich układ na stronie. Redaktorzy jedynie wprowadzają teksty i przesyłają pliki multimedialne (obrazy, wideo czy audio), a system sam je optymalizuje graficznie dla różnych urządzeń docelowych, takich jak komputery, urządzenia mobilne, dedykowane wyświetlacze (a nawet wersje do druku).

Zastosowanie CMS-ów pozwala na łatwą rozbudowę treści, jeśli zajdzie taka potrzeba, a także na łatwą ich internacjonalizację.

Baza multimediów pozwala na trzymanie plików w jednym miejscu i łatwą ich organizację. Istnieje możliwość utrzymywania różnych wersji tych samych plików.

Wiele CMS-ów – głównie różnego rodzaju fora, serwisy społecznościowe, czy sklepy – pozwala użytkownikom zewnętrznym na integrację w treści prezentowane na stronach – w postaci komentarzy, wpisów w księgach gości, czy tagów.

Pożądaną cechą systemu zarządzania kontentem jest ich łatwość w obsłudze i intuicyjność. Obecnie dostępne CMS-y, oprócz możliwości błyskawicznej zmiany treści, pozwalają użytkownikom również na zmianę ich struktury.

CMS dla nowoczesnego muzeum
CMS-y doskonale sprawdzają się także jako systemy dedykowane wystawom multimedialnym. Aplikacje korzystające z modułowego systemu, zaprojektowanego pod konkretną ekspozycję, pozwalają na prezentację treści spójną dla wszystkich stanowisk.

Funkcje takiego CMS-a można bardzo łatwo dostosować do wymagań poszczególnych klientów. Użytkownicy pracujący w systemie mają na bieżąco wgląd w strukturę aplikacji, którą uzupełniają. W razie potrzeby mogą także edytować jej elementy (np. dodawać nowe strony lub zwiększać liczbę wyświetlanych zdjęć w galerii obrazów). Takie rozwiązanie zostało zastosowanie w Domu Mikołaja Kopernika w Toruniu.

CMS oszczędza czas potrzebny na aktualizację aplikacji na stanowiskach, ponieważ umożliwia wprowadzenie zmian w tekstach bez konieczności robienia osobnych buildów aplikacji.

W przypadku ekspozycji multimedialnych, składających się z dużej liczby stanowisk, dedykowany System Zarządzania Treścią pozwala na zdalny wgląd w treści każdej aplikacji i tym samym łatwą ich modyfikację. Jeśli CMS jest dodatkowo zintegrowany z systemem zarządzania ekspozycją np. Toucan Nest, uaktualnianie treści, podmiana wersji aplikacji, czy zamiana aplikacji wyświetlanych na poszczególnych stanowiskach stają się dziecinnie proste. W przypadku, gdy do treści aplikacji zostają wprowadzane zmiany, odpowiednio skonfigurowane komputery same wykryją nową wersję i wyświetlą tę najbardziej aktualną.

CMS – podsumowanie

Systemy Zarządzania Treścią powstały po to, aby ułatwić użytkownikom zarządzanie różnego rodzaju serwisami. Duża liczba dostępnych CMS-ów sprawia, że każdy, kto potrzebuje z nich korzystać na pewno znajdzie taki, który najlepiej odpowiada jego wymaganiom. Zwłaszcza, że wiele z nich, dostępnych jako open source, pozwala na wprowadzanie własnych modyfikacji. Dzięki temu liczba możliwości ich zastosowań jest ogromna, a wraz z rozwojem technologii na pewno będzie się jeszcze zwiększała. .

IZABELA ZAWADZKA

kierownik Działu Contentu